Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kister: Technologia e-myta, a jego sprawność i funkcjonalność

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-10-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Kister

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kister: Technologia e-myta, a jego sprawność i funkcjonalność
Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego, współautor analizy „E-myto. Raport otwarcia” (fot. Instytut Jagielloński)
Mimo gładkiego, porównując do doświadczeń z innych krajów, wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat w Polsce, w mediach pojawiają się raz na jakiś czas doniesienia o problemach w działaniu tego, wdrożonego ponad trzy miesiące temu, systemu. Czy jednak faktycznie należy je rozpatrywać w kategoriach „problemu”? - pyta Łukasz Kister, ekspert Fundacji Jagiellońskiej, współautor dokumentu „E-myto. Raport otwarcia”.

Ostatnio na pierwszej linii frontu znalazły się informacje o niewłaściwym naliczaniu opłat. Pojawiło się przy tym wiele głosów wskazujących, że system e-myta powinien być idealny i działać bez zakłóceń. Byli też tacy, którzy twierdzili że procedury reklamacyjne, są problemem nie do przeskoczenia dla firm transportowych, bo trudno udowodnić czy i ile razy dany odcinek został przejechany. W tym momencie chciałoby się powiedzieć: „Dobrze, że wygrał system mikrofalowy, bo w ogóle istnieją możliwości szybkiego i bezdyskusyjnego ustalenia stanu faktycznego, a tym samym i reklamowania błędów”. W tym miejscu warto jest przypomnieć kilka faktów dotyczących wybranego i konkurencyjnego systemu, a następnie ich znaczenia dla niezaprzeczalności przejazdu i możliwości ustalenia stanu faktycznego.

 

Wdrożony w naszym kraju system e-myta oparty jest na technologii mikrofalowej (DSRC – Dedicated Short Range Communication), której – wbrew krytykom – główną zaletą jest stała infrastruktura techniczna, w postaci tzw. bram umiejscowionych na początku i końcu płatnego odcinka drogi. Samochód wjeżdżając do i wyjeżdżając z obszaru drogi płatnej za pośrednictwem transpondera komunikuje się z urządzeniami rejestrującymi niezbędne informacje o pojeździe i czasie przejazdu. Dodatkowymi elementami struktury systemu są najczęściej czujniki laserowe oraz kamery wideo z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Następnie wszystkie zebrane informacje przesyłane są do systemu operatora, gdzie tworzona jest faktura za dany okres rozliczeniowy.

Głównym jej konkurentem była technologia oparta na lokalizacji satelitarnej GPS (GNSS – Global Navigation Satellite Systems). Nie wykorzystuje ona żadnej naziemnej infrastruktury. Pojazdy wyposażane są w specjalne urządzenia łączące w sobie komputer, odbiornik GPS oraz nadajnik GSM/GPRS. Zbiera ono dane (pozycje GPS) o przejechanej trasie i porównuje je z zapisaną w pamięci mapą dróg płatnych. Informacja o rozpoczęciu i zakończeniu jazdy po takiej drodze przekazywana jest do operatora za pośrednictwem systemu telefonii komórkowej.

Wobec powyższego nie trudno o jednoznaczne stwierdzenie, że wybrana i wdrożona technologia viaTOLL charakteryzuje się wyższą funkcjonalnością w obszarze niezaprzeczalności przejazdu, a tym samym możliwości realizacji ewentualnych reklamacji. Należy tu zwrócić uwagę na takie determinanty tej przewagi jak dokumentacja fotograficzna czy brak zewnętrznych operatorów (GPS, GSM).

Użytkownicy systemu powinni być więc zadowoleni z wybranej technologii. Daje im ona możliwość dochodzenia swoich praw, sama dostarczając dowody.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5